onsdag 29 januari 2014

True Story - I am just the messenger

För drygt en vecka sedan (18e januari för att vara exakt) fick jag ett meddelande från en person jag håller varmt om hjärtat. Hon var orolig för sin man vars blodsockervärden var alldeles för höga trots medicin och insulin, något han hade blivit kallad till läkaren för...

Ni som känner mig vet att jag inte kan låta såna saker dra förbi utan att jag gör något, eller iallafall ger några tips om vad man kan göra åt det. (Att folk i allmänhet aldrig gör exakt som man säger, utan en egen version av vad dom tyckte att man sa, är ett irritationsmoment som heter duga men bättre än inget). Så även i detta fallet ville jag ge lite tips, men jag tänkte inte ge något tips förrän hennes man lovade att göra som jag sa till punkt och pricka!

Han lovade.

Boom!!! Lite exalterad blev jag... skrev ner mina regler och skickade iväg dom:
  • Drick mellan 3-3,5 liter vatten om dagen (tipset om hur mycket var specifikt till honom)
  • Undvik all annan dryck så som alkohol, dricka, juice, mjölk etc
  • Trappa ner kaffedrickandet med en halv kopp per dag eller varannan dag så du inte får huvudvärk delux
  • Ät som "vanligt" a.k.a. - ändra inte på dieten just nu iallafall
That's it! Det var allt jag sa... självklart nämnde jag att det kunde bli några dagar där han skulle känna sig lite ur form, huvudvärk eller så.. men det var liksom ett tecken på att det hände nåt i kroppen. Detox typ.


Han började måndagen den 20 januari. Då låg blodsockervärdet på 15,3 mmol/l.
Sex dagar senare (lördagen den 25 januari) av att följa planen ovan meddelades det att blodsockret nu låg på 8,2 mmol/l. 

Gissa vem som hoppade upp och ner när hon fick det meddelandet!!!! ME!!! :)

Lite om blodsockervärden (från Kostdoktorn)
Normalt blodsocker fastande: 4-6 mmol/l
Normalt blodsocker efter måltid: max 8,7 mmol/l

Pre-diabetes blodsocker fastande: 6,1-7,0 mmol/l
Pre-diabetes blodsocker efter måltid: 8,7-12,1 mmol/l

Diabetes blodsocker fastande: över 7,0 mmol/l
Diabetes blodsocker efter måltid: över 12,2 mmol/l

Varför tyckte jag att vatten skulle hjälpa då? Jo... förutom att jag är awesome (aka läser tonvis med hälsoböcker) så var jag även nyfiken. I oktober skrev jag om vad vatten gör för kroppen och hur törst visar sig i form av symptom... Där jag skrev detta om just diabetes:


Diabetes typ 2 är i många fall kroppens sista rop på hjälp. Den är kroniskt uttorkad. Bukspottkörteln som är involverad i både blodsockerreglering och hjälper till med matsmältningen blir utmattad och kan inte utföra de uppgifter den behöver göra vilket leder till att en person utvecklar typ 2 diabetes.

Summan av kardemumman är ju att personen ovan gick från att vara "Diabetes" till "Normal" på SEX jäkla dagar (mätt i blodsockervärdet) av att dricka vatten och undvika alla andra drycker som oftast torkar ut kroppen mer (kaffein och socker framförallt).

Sen kan jag ju tillägga att det är en ÄRA att få hjälpa andra när dom behöver det. Jag kan inte allt, kommer aldrig att kunna allt men genom andras kunskap som de delar med sig i sina böcker, skrivelser, föreläsningar etc gör att jag kan dela med mig till er också. För inget jag säger är något JAG har kommit på...
...I am just the messenger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar